אנגלית אקדמית: אסטרטגיות להבנת הנקרא

איילת צדוק מאמרים השאר תגובה

אנגלית אקדמית: אסטרטגיות להבנת הנקראסטודנטית לחוצה עם ספר קריאה איילת צדוק מורה לאנגלית

לפני התחלת קריאה אקדמית

1. אנגלית אקדמית: איתור הרעיון המרכזי ע"י מרקור סימנים התופסים את העין

בזמן קריאת אנגלית אקדמית יש לשים לשים לנקודות הבאות:

  • כותרת המאמר – חשוב להבין כל מילה בכותרת.
  • כותרות משנה. להבין קשר בין כותרות המשנה והקשר בינהן לכותרת הראשית.
  • משפטים שמופיעים מתחת לכותרת המובדלים מגוף המאמר ע"י מסגרות, הגדשה וכו
  • תמונות, גרפים, טבלאות
  • מאיפה המאמר לקוח – כתב עת
  • תאריך
  • שם הכותב

2. אנגלית אקדמית: איתור הרעיון המרכזי ע"י קריאה מרפרפת  

ממומלץ לקרוא פסקאות ראשונות ואחרונות ותקציר אם יש.

לחילופין, אפשר לקרוא משפט ראשון של כל פסקה, עפ"י רוב יהיה שם את רעיון הפסקה.

מומלץ לא להתעכב על כל מילה.

3. אנגלית אקדמית: איתור הרעיון המרכזי ע"י סקירה 

חיפוש מידע ספציפי ע"י איתור מילות מפתח כמו,however moreover שמעידות על התפתחות הרעיון.

בסקירה, נדגיש גם שמות (מתחיל באות גדולה), מספרים ותאריכים.

איך לגשת לסוגי שאלות שונות בקריאת אנגלית אקדמית:

1. כאשר נשאל על נושא המאמר (topic)

 התשובה תהיה כללית וקצרה, לא יותר ממילה או ביטוי.

2. כאשר נשאל על הרעיון המרכזי (main idea)

 נצטרך להבין את הטיעון המרכזי של המאמר. בד"כ התשובה תהיה משפט אחד ותמצא בקטע הראשון והאחרון של המאמר. אם נשאל את עצמנו: מה הכותב רוצה שנבין נגיע לתשובה.

3. שאלות סיבה ותוצאה (cause and result)

נזהה אותן באופן כזה: אם למשל כתוב לנו text messaging can cause thumb injuries:

נשאל 2 שאלות: 1. למה משהו קורה-זה יהיה הסיבה the cause   2 מה קורה – זה יהיה התוצאה –  the result. לעיתים הסיבה תופיע ואז התוצאה ולעיתים התוצאה תופיע ואז הסיבה. לדוגמה, נוכל להפוך את סדר המשפט שהבאנו קודם ולכתוב אותו כך: thumb injuries result from text messaging.

מילים שיהיו נפוצות בשאלות סיבה ותוצאה בקריאת אנגלית אקדמית:

so, because, thus, therefore, consequently, as a result, due to, owing to, since, for, as, fir this reason, bring about, lead to.

4. בשאלות סיבה ותוצאה מורכבות cause and result מורכבות יותר

לעיתים, יהיה לנו מספר משפטים בהם יש גורמים רבים. לדוגמה:

 Winter depression is caused by a biochemical reaction in the body, which is triggered by a lack of sunlight. 

כיצד נבין מה גורם למה?

נפרק את המשפט. אנחנו יודעים שהמילה  caused by  הינה מילת סיבה, ז"א שלאחריה יש גורם: לאחר caused by גורם אחד (למה משהו קרה): תגובה כימית בגוף.  לפני גורם זה ישנה תוצאה (מה קרה): דכאון קיץ.

נעבר ל: triggered by: לאחר triggered by גורם (למה משהו קרה): חוסר שמש. לפני גורם זה ישנה תוצאה: לא נוכל להתחיל משפט ב which ולכן נלך למילים a biochemical reaction in the body  וזו התוצאה (מה קרה): תגובה כימית בגוף.

ז"א שיש לנו:

תגובה כימית בגוף (סיבה)

דכאון קיץ (תוצאה)

חוסר שמש (סיבה)

תגובה כימית בגוף (תוצאה)

מה שמשותף לשניהם זה התגובה הכימית שמופיעה כגורם במשפט הראשון וכתוצאה במשפט השני.

נאחד את הכל לגורם אחד (כשאנחנו מתרגמים את המשפטים אנחנו רואים שהם מוצגים בסדר הפוך):

מחסור בשמש (בחודשי החורף) מביא לתגובה כימית בגוף שגורמת לדכאון בחודשים אלה.

5. שאלות השוואה וניגוד – compare and contrast

כותבי מאמרים נוהגים להשתמש בהשוואה וניגוד על מנת לארגן ולהעריך רעיונות שהם  מביעים. זה יכול  להיעשות ע"י השוואת דבר או כמה דברים -השוואת הדומה, השונה, או הדומה והשונה.

לדוגמה: כשמדובר בתפוח ובננה הדמיון בינהם זה ששניהם פירות. השונה – הצבע שלהם.

מילים המסמנות דמיון:

also, as..as, as well as, both, in common, the same as, similar, similarly, in a similar way, equally, just as likewise, resemble, same, share

מילם המסמנות ניגוד:

But, unlike, different from/differ from, on the other hand, however, in contrast, contrary to/on the contrary, instead of, rather than, whereas, while, yet, while, in contrast

6א. שאלות רעיון מרכזי ופרטים תומכים – main idea and supporting details

לכל מאמר שיש רעיון מרכזי או טענה מרכזית (main argument/main idea)

הרעיון המרכזי בדכ יופיע בתחילת המאמר.

רעיונות כללים נוספים – משפטי מפתח

לרעיון המרכזי יתווספו עוד arguments או general ideas (טענות ורעיונות כללים) שפזורים במאמר ומתייחסים לפסקה או קטע בתוך המאמר. הם נקראים משפטי מפתח ותפקידם לקדם את הדיון במאמר ולחזק את הרעיון המרכזי כדי לשכנע  (convince/persuade-לשכנע) את הקורא בתוקף הרעיון המרכזי.

מפתח המפתח בד"כ ימצא בתחילת פסקה .

פרטים תומכים

כלל ברזל במאמר אקדמי הוא שלכל טענה המוצגת ברעיון נדרשת תמיכה או הוכחה. דרכים לתמוך ברעיון: ע"י דוגמאות, סטטיסטיקה, תוצאות, הסברים.

היתרון של הפרטים התומכים זה שהשפה שלהם נגישה יותר מהרעיון הכללי וממשפטי המפתח והם כתובים באופן ממוקד יותר מהרעיון הכללי ומשפטי המפתח ולכן הם יכולים לשמש ככלי יעיל להבנת הרעיונות אותן הן נועדו לחזק וזו סיבה טובה ללמוד לאתר אותם.

הרעיונות התומכים בד"כ יופיעו מיד לאחר משפטי המפתח.

דוגמה לסעיף 6א

People who are happy live longer than people who are not (משפט מפתח). This is the general consensus among anthropologists who claim that happiness has a positive effect on individuals. According to (מרמז על הוכחה-מהיכן תגיע האינפורמציה) the results of over 200 studies that have been conducted on the subject, happiness causes people to make good choices. For example,(מרמז על הוכחה – הכותב מספק דוגמא ספציפית לחיזוק טענתו ) happy people tend to eat healthier, exercise more, and choose more satisfying professions.

חשוב לציין שמשפט המפתח יכול להופיע גם במקום אחר בפסקה. במקרה כזה, ההוכחות יבואו בהתחלת הפסקה ומשפט המפתח לאחריהן. (בד"כ כשהמחבר מציג משפט מפתח שונה מהמקובל במחקר).

6ב. לעיתים המחבר יציג טענה שלא מבוססת על מחקר אלא דעתו האישית

בד"כ יהיה סימן לכך שמדובר בדעתו ע"י שימוש במילים: this proves, as a matter of fact, I contend that, I maintain that, in my opinion, there is no doubt, I believe that, I will argue that, I think that, in my opinion.

יתכן גם שעמדת הכותב לא תהיה ברורה אך ניתן להבין אותה ממילות תארים (תואר השם ותואר הפועל) בהם משתמש המחבר.

תארים כדוגמת:wisely, correctly, evidently, valid, appropriate, sound feasible ילמדו על הסכמה מצידו של המחבר.

תאריםכדוגמת: foolishly, incorrectly, dubious, illogical, superficial, biased.

דרך נוספת להביע את דעת הכותב היא מתן עצה ע"י מילים כדוגמת: can, need to, should, have to.

7. שאלות רצף אירועים  sequence of events 

פירוש מילים אלה הוא סדר ארועים ברצף הגיוני. הבנת רצף האירועים באמר חשובה להבנת מבנה המאמר ותוכנו ותורמת להבנת הרעיון המרכזי.

רצף האירוע מלמד אותנו מה קרה בהתחלה, אמצע ובסוף – מסקנת האירוע.

מילים (markers) שמרמזות על רצף אירועים במאמר:

מילים כגון: first, then, next, afterwards, last, finally, before, after, while, at the end, by the end, in the end.

מילים המציינות זמן כגון:

 in the morning, at 8 o’clock, after lunch, in 1999, during the 18th century, during the Industrial Revolution, when I was a young man, a 100 years later.

עלינו לסמן מילים אלה בשלב טרום הקריאה של סריקת המאמר, כדי שיעזרו לנו בקריאת המאמר.

בנוסף, חשוב לשים לב שהאירועים לא תמיד מסודרים לפי סדר בסיפור ונצטרך לסדר אותם.

8. שאלות על רשימת פריטים – listing

על מנת לארגן את הכתיבה או למנות פריטים בעלי מכנה משותף, כותבי מאמרים משתמשים ברשימות. מתוך ההקשר של הרשימה – תוך זיהוי המכנה המשותף נוכל לפענח לעיתים משמעות של מילים אותם איננו מכירים ברשימה. הפרדה בין הפריטים יכולה לעבד יותר את המידע ובכך גם להוביל להבנה טובה יותר של הטקסט.

סימנים markers  של ליסטינג:

  • מספור 1 2 3 או first, second  
  • מילות תוספה: and, also, as well as, furthermore, in addition, moreover, another, last, finally
  • מבנים תחבירים המציגים שני פריטים: both..and.. (גם וגם. לדוגמהWe wanted both the eat and to enjo )

not only.. but also…    

טיפ כללי – איך להשתמש במילון בקריאת אנגלית אקדמית

הכירו את מבנה המילון

למשל – האופי בו מוצגות מילים שונות  מאותה משפחת מילים. דוגמאות:    beauty – n beautiful – adj  Beautifully – adv.

n=שם עצם adv=תואר הפעול adj=תואר העצם.

  • חיפוש המילה בצורה הבסיסית ללא הטיה – למשל adapting נחפש adapt. (כנ"ל לגבי הטיות זמן וחיפוש ביחיד ולא ברבים).
  • כיצד מוצגות משמעויות שונות של אותה מילה. למשל למילה party יש משמעות של מסיבה או מפלגה. וודאו שהמילה שבחרתם תואמת לטקסט שלכם.
  • זיהוי תפקיד תחבירי שלי מילה. למשל nice – adj, idea-n. זה יעזור גם לחסוך זמן וגם לתרגם נכון.

מכיוון שהשימוש במילון לוקח זמן, אל תשתמשו בו כשאפשר להבין מילים בלעדיו:

דוגמאות:

  • מילה לועזית ששגורה גם בעברית  כדוגמת: colleague -קולגה.
  • כאשר יש מילים נרדפות שישליכו על המילה אותה איננו מכירים. Fear ו concern הינן מילים נרדפות במשפט הבא ואין צורך לתרגם אחת מהן אם יודעים את השניה.

There is a growing fear in the food industry about diet disorders. Due to these concerns, companies are employing nutrition advisrs.

  • שימוש בדוגמאות: A child’s development can be encouraged by interaction with a family pet, such as a dog or a cat .

מכאן מבינים ש pet  זה חית מחמד.

  • הבנת מילה מתוך הקשר.

אם עדיין לא מבינים  מילים, נוציא מילון

בדקו רק מילים שהכרחיות להבנת המשפט או/ו שיש עליהן שאלה.

זכרו: שימוש לא נכון במילון עלול לבזבז לכם זמן וגם לשבש הבנה.

השתמשו באותו מילון בלמידה ובמבחן. אם אתם משתמשים במילון אלקטרוני ואפשר להביא מילון נוסף, העדיפו זאת.

זכרו תמיד, ככל שאוצר המילים שלכם רחב יותר, כך יקטן משמעותית הצורך שלכם לחפש במילון. לטיפים נוספים שיעזרו בקריאת אנגלית אקדמית ולהעשרת אוצר מילים קראו את המאמר 60 טיפים ללימוד אנגלית במהירות ובקלות.

לטיפים נוספים לשימוש במילון הקליקו על הקישור Vocabulary Lesson – Using a Dictionary.

 

יש לכם שאלות? אשמח לענות לכם!

הצטרפו לקבוצת הפייסבוק שלי כאן, כתבו לי שם את השאלה ותקבלו תשובה 🙂

 

בהצלחה!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *