יכולת התקשור בשפה האנגלית נתפשת כבסיסית וכפותחת הרבה דלתות. השעות המוגבלות שמוקדשות בבית הספר ללימוד אנגלית אינן מאפשרות להגיע לרמה מספקת גם בקרב התלמידים הכי חזקים. עם המון מוטיבציה, אפשר ללמוד אנגלית לבד. למרות זאת, רוב התלמידים לא יעשו זאת בגלל אילוצי החיים, לחץ לימודי וכו. וכנראה שהרמה אליה התלמיד יגיע לבד לעולם לא תדמה לרמה שאליה יגיע עם מורה שיתן לו פידבק צמוד וייצר עבורו מסגרת מחייבת בה התלמיד מחדד את מיומנותו בשפה האנגלית.
ישנן דרכים רבות להעשרת אוצר מילים כדוגמת, חשיפה לסדרות באנגלית, שירים, קריאה, לבדוק במילון מילה חדשה כשנתקלים בה כולל הגיה שלה ולכתוב אותה. ככל שהתלמיד מתחבר יותר לתוכן גדל הסיכוי שיפנים מילים. בהוראתי אני מקיפדה ללמד אוצר מילים יחד עם חזרות במגוון דרכים ושימוש באמצעים שיעזרו לתלמיד להפנימן כגון אסוציאציות ושימוש בדימיון. בנוסף, אני מדגישה את הדיבור של המילה כדי שהתלמיד ידע כיצד לשלבה במשפט.
זו אחת השאלות הכי חשובות :😊 מורה שהתלמיד מתחבר אליו, תלמיד שהמורה שלו מאמין בו ומעריך את עבודתו. בנוסף, ברגע שהתלמיד נוכח לדעת שהוא מייצר תוצאה בד"כ המוטיבציה שלו עולה. במקרים רבים אני נוכחת לראות שכאשר התלמיד מתבגר הוא מייצר את המוטיבציה מעצמו.
חד משמעית כן. מכיוון ששפה היא מיומנות, חזרה על השיעור היא חלק חשוב מתהליך השיפור. אני מקפידה לתת תרגול קצר בנושא השיעור כדי שהחומר הנלמד לא ישכח. ישנם תלמידים הנמצאים בלחץ לימודי גדול ומתמודדים עם כמות שיעורים רבה הניתנת להם בבית הספר והוריהם לא מעוניינים בתוספת ש"ב. במקרים כאלה איני לוחצת אבל חשוב לי להדגיש שההבדל בין אי עשיית שיעורי בית ועשיית שיעורי בית מייצר תוצאה שונה בטווח הרחוק.
תרגול, תרגול ותרגול. התרגול ייעשה ע"י לימוד טכניקות לסוגי השאלות השונות בזמן פתירת האנסינים. בנוסף, אוצר מילים בכל יחידה חוזר על עצמו בכל הבחינות ושינון שלהן יביא לשיפור ניכר. כמו כן, מכיוון שחלק מהשאלות דורשות כתיבה נכונה, חזרה על הדקדוק שנפוץ באנסינים נחוצה גם היא.
השיעורים מתקיימים בשפה האנגלית, מה שמשפיע ישירות על יכולת ההתבטאות בבחינה בע"פ. בנוסף, כאשר אין אילוצי בחינה אנחנו מתרגלים דיבור בדרכים שונות והקשור לתחומי חיים שונים. כמו כן, תקופה לפני הבגרות בע"פ נתרגל ענייה על שאלות כלליות הנפוצות בבחינת הבגרות בע"פ ודיבור על הפרוייקט. נכתוב את התשובות ונתרגל שוב ושוב עד שהתלמיד ימנע מטעויות באופן מוחלט.
על התלמידים לשלוט ביצירות ברמת הפרטים הקטנים. אם יש צורך, נקרא אותם יחד. לאחר מכן, נבין מה נדרש מאיתנו בכל חלק של הבחינה: lots, hots וbridging. ננתח את היצירות לפי כל אחת ממיומנויות אלה בע"פ ובכתיבה. נתרגל שאלות ותשובות נפוצות בבחינה.
הכתיבה הינה המיומנות הכי מתאגרת בבגרות ומהווה 40% מציון יחידה G. בשיעורים נתרגל סוגים שונים של כתיבה לבגרות (כדוגמת דעה ותאור). נלמד איך לארגן את הכתיבה לפסקאות, איך לייצר מבנה ברור וקישור לוגי ע"י שימוש במילות קישור. נשים לב לשימוש באוצר מילים נכון. נתן כלים לתיקון שגיאות החוזרות על עצמן ונלמד סגנונות ניסוח שיעשירו את הכתיבה.
בהוראתי אני אוהבת לחזור על כל הכללים מהבסיס. מנסיוני, מאד קשה לתלמידים להתמודד עם תערובת זמנים ללא הבנה עמוקה של כל זמן בפני עצמו. במהלך התרגול נוסיף זמנים נוספים לתרגול וננתח את התשובות שלנו. ברשותי מאגר עצום של חומרי הדקדוק לתרגול והסברים מפורטים לתשובות. תלמידים המתרגלים עפ"י רוב משפרים משמעותית את הידע בדקדוק. בבחינת הבגרות אומנם אין חלק דקדוק אך הדקדוק נבחן בדיבור, הבנת הנקרא וכתיבה ותלמידים שאינם מודעים לשימוש נכון בזמנים עלולים לאבד מספר נקודות לא מבוטל.
מנסיוני כתלמידה וכמורה, המפתח לשינוי אינו כשרון או מורה שעושה קסמים. אם אתה תלמיד בעל יכולת התמדה תייצר שינוי משמעותי. כמובן שעל המורה להיות מקצועי, אכפתי וקשוב בכל התהליך כדי למקסם את הלמידה שלך. בנוסף, אם אתה תלמיד המתרגל בבית, ועובר להתנהלות של כמה שיותר לחיות באנגלית ולהיות מודע לתכנים שאליהם אתה נחשף ביום יום יש לך יתרון.
בעבודתי אני נתקלת לא מעט בתלמידים בעלי אנגלית ברמה טובה אך כאשר הם מדברים הם מבצעים טעויות רבות הנובעות מאי יישום חוקי הדקדוק. לאחר התנסות במגוון שיטות לימוד עם תלמידים רבים, דעתי כמורה היא שלא ניתן לדבר נכון ללא ידיעת הכללים. איני מאמינה בהקדשת שעות ללימוד חוקים אלא בלימוד יסודי ותרגול של החוקים הרלוונטים לשפה מדוברת.
שאלה חשובה מאד. כדי לשמר אנגלית שוטפת עלינו לעסוק בשפה באופן תמידי. כמורה אני יכולה לספק לך מסגרת ללימוד ותרגול בה תלמד לדבר באופן תקין אך כדי לדבר שוטף עליך לעבור שינוי מנטלי של כמה שיותר לחיות באנגלית. מבחינתי זה אומר שתתחיל לשים לב כאשר אתה מקשיב לאנגלית, שתקרא באנגלית כאשר עליך לקרוא משהו ושתמצא לך סביבה/אנשים איתם אתה מדבר באנגלית. אין דרך אחרת למי שחי במדינה שלנו 😊
אם אתה רוצה ללמוד אנגלית עליך לדעת כי למידת שפה הינה תהליך. אני נוהגת לברר עם כל תלמיד חדש שפונה אלי האם הוא נכון להשקעה במשך תקופה ורק עם מחוייבות הדדית אני מתחילה את הלמידה. אין זמן מוקצב ללמידת שפה, זה תלוי בנקודת ההתחלה שלך ובמטרתך משום ששיפור שפה הינו תהליך שאינו נגמר. עם זאת, לאחר תקופה של כחצי שנה בד"כ רואים שינוי. בנוסף, עם הזמן תצבור בטחון ועצם הבטחון יגרום לך לדבר וע"י כך להשתפר.